5 kelebihan berdoa

Assalamualaikum dan Hai

[sumber]

5 kelebihan berdoa : Dalam kehidupan harian kita pasti tidak akan pernah lari dari masalah dan rintangan. Ini semua adalah cabaran hidup kita dan cabaran ini akan mengajar kita erti kehidupan dan juga menguji kekuatan iman seseorang itu terhadap Allah swt. Cabaran itu kadang menjadikan kita lemah, hilang keceriaan hidup dan mudah berputus asa.


     style="display:block"
     data-ad-format="fluid"
     data-ad-client="ca-pub-9019980517064644"
     data-ad-slot="9748974771">



Dalam menghadapi cabaran hidup,selain kita memerlukan kekuatan fizikal kita juga memerlukan spiritual yang lebih kuat untuk menjadikan jiwa kita tabah , lebih bersemangat dan tidak mudah mengalah dengan segala cabaran dan rintangan. Salah satu caranya adalah dengan berdoa kerana doa adalah senjata bagi orang beriman. Banyak kelebihan berdoa antaranya adalah:

KELEBIHAN BERDOA


1. Dapat memberi ketenangan kepada seseorangg yang menghadapi masalah kerana segala kekusutan dan kepayahan yang ditempuhinya boleh disuarakan secara langsung kepada Allah swt. Doa akan lebih berkesan sekiranya dilakukan pada tengah malam yang sunyi atau ketika orang lain sedang nyenyak tidur, lebih-lebih lagi pada waktu malam Jumaat. Pada waktu malam yang bening itu, kita dapat menghayati suara hati sendiri serta menyusun keinsafan dan rasa rendah diri kepada yang Maha Esa.

2. Doa yang diucapkan dengan penuh khusyuk dan pasrah sepenuhnya kepada Allah inshaAllah akan dimakbulkan sebagaimana firman Allah swt : “Berdoalah kamu kepadaKu, nescaya aku perkenankan doa permohonan kamu. (Surah al-mukmin 40:60)

3. Orang yang tidak mahu berdoa kepada Allah memiliki ciri-ciri seorang yang sombong dan akan dimasukkan ke dalam neraka sebagaimana firman Allah swt. “Sesungguhnya orang-orang yang sombong(takbur) daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina (Surah al-mukmin 40:60)

4. Amalan berdoa sewaktu mengalami kesusahan merupakan amalan yang diajar oleh Rasulullah saw : sebuah hadis yang diriwayatkan kepada Ibn’ Abbas berkata “Adalah nabi apabila menghadapi kesusahan akan berkata ‘Tiada Tuhan selain Allah yang Maha Besar lagi Maha Pengasih, Tiada Tuhan melainkan Allah TUhan semesta alam dan Tuhan Arasy yang tinggi’.

5. Berdoa dapat menginsafkan diri betapa kerdilnya diri kita di hadapan Allah swt.

Nur :2009


Banyak kelebihan kita menadah tangan berdoa kepada Allah. Kita sebagai hambaNya perlu sedar yang kita tidak akan Berjaya menghadapi pelbagai rintangan dan cabaran hidup jika kita tidak mendapat pertolongan dari Allah swt. Diingatkan supaya janganlah kita menjadi sombong sehingga payah nak berdoa memohon kepada yang Maha Esa.

Perlu diingatkan juga, sentiasalah berdoa kepada Allah dalam keadaan apa sekalipun samaada ketika susah mahupun senang. Jangan jadi jadi orang yang ingat Allah ketika susah dan melupakanNya ketika senang. Yakinlah hanya pada Dia tempat terbaik untuk kita mengadu dan memohon pertolongan.



7 comments

Terima kasih atas komen dan pendapat anda.

© Blog Cik Renex